het reisverslag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van RIck - WaarBenJij.nu het reisverslag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van RIck - WaarBenJij.nu

het reisverslag!

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg RIck

17 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag

De laatste schooldag. Wederom viel het de kinderen op, dat er niet heel hard werd gewerkt door de juffen. Voor de pauze waren er wel een paar lessen, behalve in klas 2 en 3. Daar werd alleen feest gevierd omdat Djumu school de dag ervoor door de voorrondes was gekomen met de voorleeswedstrijd. Na de pauze was er alleen sport. De kinderen moesten voor een groot deel maar zelf weten wat ze deden. Rik (de begeleider) is maar met ze gaan voetballen en Rutger is bij de kleuters spelletjes gaan spelen. De kleuterjuf vond het namelijk leuker om mee te slagballen en een meisje uit klas 6 moest maar voor de klas staan. Rutger kon het even later niet laten, om te benoemen, dat in Nederland dit absoluut niet mag en dat er zelfs ontslag kan volgen als er iets gebeurd. Het helpt niet echt, maar soms lucht het wel even op… ’s Middags zijn we voor de tweede keer gaan zwemmen bij de stroomversnelling. Het water was wel wat gezakt. Heel mooi was, dat er nu allemaal kinderen van het andere dorp mee gingen zwemmen. Verder hebben de kinderen met huiswerk en zij die hun verslag nog niet ver genoeg af hadden hard moeten werken. Dit is gelukkig ook gelukt. ’s Avonds zijn een paar kinderen met Rutger in het dorp gaan kijken. Dit was heel bijzonder omdat er bijna geen licht is. Het aggregaat van het dorp is al even kapot. Aangezien Ile er zelf een heeft, merken de kinderen daar niets van, maar in het dorp is het heel goed zichtbaar. Kleine vuurtjes en zaklantaarns. Bij de rivier was een man aan het vissen en ving de ene na de andere vis. Heel mooi om te zien.

Zaterdag

De kinderen mochten eerst een beetje uitslapen. Het was immers vandaag geen schooldag. ’s Ochtends na het ontbijt moesten meerdere kinderen nog wel hard werken aan hun opdrachten, maar er was ook ruimte voor hen die dat wilden om naar de kreek te gaan. Ook hadden de kinderen van Ile het badmintonnet opgezet. Hier werd veel gebruik van gemaakt, zowel door onze kinderen als die van het dorp. Later werd dit volleybal waarvan de regels niet helemaal duidelijke werden, maar iedereen had het naar zijn/haar zin en daar gaat het om. ’s Middags was de stand van de rivier zo, dat de kinderen naar de waterval mochten, zij het op een heel klein stuk. Iedereen die dit wilde mocht onder de waterval zitten, dan verdween je compleet. Ook nog even bij het vliegveldje wezen kijken, een lange grasbaan. Aan het eind van de middag hebben Marielle, Rik en Rutger T-shirts van BeActive cadeau gegeven aan de kinderen van het dorp, speciaal voor de ZEVENDE reis (het cadeau moet een reden hebben, anders verwacht men het altijd. Zeven is niet heel bijzonder maar nu wel). Hordes kinderen kwamen hun “hempie” halen, zowel groot als klein. Zelfs heel erg klein. ’s Avonds was er een groot kampvuur gemaakt door de kinderen van Ile. Rutger heeft daarbij een verhaal verteld waarbij meerdere kinderen uit de groep een rol speelden. Nick had een hoofdrol en Kristel, Marielle, Sem, Sven en Ben hadden een mooie bijrol. De kinderen mochten vandaag zelf bepalen hoe laat ze naar bed gingen. Afspraak was wel, dat wanneer een kind te moe werd, de begeleiding dan in zou grijpen. Een paar hadden uiteindelijk een duidelijke hint nodig, voor de rest ging het super. Rik (begeleider) was de hele dag niet lekker. Marielle werd ’s avonds niet lekker. Ile kwam bijspringen. De kinderen gingen er goed mee om. ’s Nachts is Femke ziek geworden. Bij allen ging het om de inmiddels bekende klachten (één dag overgeven en diaree).

Zondag

Bijna het einde van het avontuur in het dorp. Maar wel een bijzondere dag. Om 11 uur vertrokken we naar de ananasberg. Een tocht van bijna anderhalf uur dwars door het oerwoud. Pittig, maar goed haalbaar voor iedereen. Femke en Marielle gingen niet mee (ziek). Ook Stefan kon helaas niet mee, omdat hij niet fit genoeg was. De tocht ging heel goed, totdat we op een wespennest stuitten. Rick (kind) werd gestoken. Ile heeft het nest snel weggehaald.. Op de berg was het heel warm, maar ook heel mooi, Ile had verse sinaasappelen meegenomen om de dorst te lessen (naast het vele water). Traditioneel mochten de kinderen die dat wilden daarna poseren met het (niet geladen) jachtgeweer van Ile. Dit gaat altijd voor de zekerheid mee. Ile heeft ook gedemonstreerd hoe het schieten gaat. Rutger mocht dit ook doen. Hij deed dit heel goed, want er waren zeker twee vogeltjes die wegvlogen… Helaas, verder oefenen. Ook op de terugweg zijn er helaas kinderen gestoken, dit was nog niet eerdere met meerdere kinderen gebeurd, Sem en Arjan waren de pineut. Rik is voor de tweede keer gestoken. Na terugkomst wat gegeten en daarna snel naar de rivier om te zwemmen. Een record aantal dorpskinderen ging mee. Het werd bijna te druk om te zwemmen. Later ging ook iedereen mee om te spelen op ons terrein. Het integratieproces is bij deze groep heel goed gelukt en dit heeft voor een groot gedeelte te maken met de opstelling van onze groep kinderen, heel knap. Het spelen werd flink stoeien waarbij een leuke strijd ontstond tussen een aantal Nederlandse kinderen (o.a. Lesley, Nick, Ismaël en Kristel) tegen de Surinaamse kinderen. Ook de begeleiders moesten het ontgelden. Gelukkig lag Rik als eerste. ’s Avonds waren er ook heel veel kinderen bij het tweede kampvuur. Zij hebben gezongen en een soort spel gespeeld waarbij iemand op twee bewegende palen moet proberen te blijven staan. Helaas durfde niemand van de Nederlandse kinderen dit. Haast vergeten: de kinderen hebben vandaag ook bij de houtbewerker allerlei mooie dingen gekocht, zowel voor zichzelf als voor anderen.

Maandag

Een zeer lange tocht stond voor de boeg, daarom vroeg opgestaan. Alles liep voorspoedig met opruimen en we vertokken mooi op schema. Jammer dat nu Lisa aan de beurt was om ziek te worden (alle anderen zijn weer beter). Ook Sem is niet lekker vandaag. Het varen ging goed en snel. Dus keurig op tijd in Atjonie waar we moesten overstappen in de bus. Helaas: door de aanhoudende regen, is de weg heel modderig. Op een bepaalde plek stonden zelfs 3 busjes vast in de modder. Ongeschreven regel is, dat je elkaar helpt. Onze chauffeur heeft geen enkele keer vastgezeten en oogstte daardoor veel bewondering en applaus van de kinderen. Meteen na aankomst in de stad (+/- 20.00 uur) zijn we, na de spullen in het hotel te hebben gezet, uit eten gegaan. Het was inmiddels al te laat om naar huis te bellen. Op het “uit eten gaan” hadden de kinderen zich de hele week al verheugd: hamburgers of steak met frietjes. Iedereen heeft veel gegeten. Vooral Joris was heel enthousiast over deze maaltijd. Iedereen heeft ook kunnen genieten van een warme douche.

Dinsdag staat hebben we het volgende programma:

We staan rond 08,30 uur op en gaan dan ontbijten bij het ontbijtbuffet. We vieren dan meteen Milan zijn verjaardag. Hij wordt deze dag 12 jaar. Daarna mogen de kinderen nog even zwemmen in het zwembad van het hotel. Ergens tussen 12,30 en 13.30 zijn we in het internetcafé. Soms lukt het dan om contact met thuis te hebben. Om 14.00 uur worden we bij het hotel opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Deze reis duurt een uurtje. Daar checken we in en krijgen de kinderen een leuke verassing die te maken heeft met eten en hun blauwe BeActive t-shirt. Daarna shoppen voor de laatste souvenirs en dan het vliegtuig in. We hopen om 9 uur te landen. Dan duurt het zeker nog meer dan een uur voordat we door alle controles zijn (er is een 100% controle bij alle Surinamevluchten). Dan komt het zoen en knuffelmoment met de ouders. Als laatste is er nog een kleine afsluiting met de ouders waarbij de eerste foto’s worden vertoond. Dan lekker naar huis.

• 17 Maart 2009 - 06:33

Pamela :

Jammer dat je gestoken bent. Maar verder klinken de vehalen super!

Goede terugreis!

• 17 Maart 2009 - 06:41

Tessa:

hoi lieve oudere superbroer,

ik ben nou zo benieuwd naar je verhalen,ik zit op het puntje van mijn stoel!!!tot morgen!!!

groetjes,vooruit je kleine zusje

• 17 Maart 2009 - 07:17

Marco:

hoi Rick,zo te lezen nog hoop leuke dingen gedaan laatste dagen, goeie reis naar huis, groetjes marco

• 17 Maart 2009 - 07:46

Juf Joshjah:

Wat zal je bruin zijn en veel te vertellen hebben
    We zien elkaar !

• 17 Maart 2009 - 08:18

Marijke:

hé , weer terug in de bewoonde wereld....met de snacks van Mac !
    Hihi , wat een pret en wat een genot.

En straks, voor ons morgen, weer lekker thuis. Heel veel te vertellen en foto's kijken.

Ik heb er veel plezier aan gehad om je reis te volgen....

wellicht tot gauw.
    Groetjes
    Marijke

• 17 Maart 2009 - 09:13

Mia:

goede terugreis, jammerzeker dat het al weer voorbij is???

zie je weer thuis....

• 17 Maart 2009 - 11:11

Opa En Oma Denhaag:

Hoy Rick
    Wij hopen dat je van alles heb genoten.
    En nu toch weer lekker naar huis,wij zien je morgen weer dus tot gauw.
    je ben niet te bruin he??groetjes opa en oma

• 17 Maart 2009 - 15:51

Jeannet.:

Natuurlijk jammer, dat het om is, maar vast ook weer zalig, om in je eigen bed te kruipen !! En lekker veel vertellen, he !! Heb je veel wilde dieren gezien ?